Je paard: meest waardevol of meest kostbaar?

2025 heeft een challenge voor de paardenhouder
Je hebt het vast al wel gemerkt: alles rond je paard is fors duurder geworden. Het voer, het hooi en het stro zijn in prijs omhoog gegaan met de BTW-verhoging. Ook de WOZ is op veel plekken al omhoog gegaan. Paardeneigenaren zien hun kosten oplopen. Stalkosten, voerkosten, en zelfs onderhoudskosten zijn door het doorberekenen van veel van de verhogingen, al omhoog gegaan.
Wordt het wellicht tijd voor een nieuw businessmodel voor de paardenbusiness?
Een andere kijk op waarde en kosten is nodig!
De paardensector heeft een flinke uitdaging op haar bord gekregen: de verhoging van de BTW op voer en diensten rondom paarden. Dit raakt de fokkerij, opfok en training van jonge paarden direct en hard.
Eind december had ik een paar studenten van de HAS op bezoek voor een interview. Ze vroegen me hoe ik met de aanstaande BTW verhoging om dacht te gaan. Ik bleek een van de weinige hippische ondernemers, die daar überhaupt over wilde praten. En ook nog eens de enige die aangaf, dat het me heeft gedwongen om over mijn business propositie na te denken.
Want, zoals altijd in deze sector, reageerden de meeste paardenmensen met: ‘tsja, dan dan moeten we gewoon een tandje harder werken, hé?’. Maar is dat wel de juiste weg? En hoeveel harder kan je nog werken? Er zitten echt niet meer dan 24x7 uur in een week!
Wordt het misschien niet gewoon tijd om met zijn allen slimmer te werken en echt anders naar de waarde van ons werk en onze paarden te kijken?
De harde realiteit
Jarenlang was er een schril contrast in mijn leven tussen mijn werk en mijn hobby. In mijn werk als business consultant, bracht ik al mijn kennis, ervaring en vaardigheden als bedrijfskundige in de praktijk. Ik optimaliseerde processen, verniewde business-modellen en zorgde voor de juiste verhouding tussen opschalen en de inzet van informatisering.
In mijn eigen hippische bedrijf als coach en trainer, werkte ik opportunistisch, sloot ik me aan bij de markt, bewoog ik mee met de seizoenen en met wat zich voordeed, ik kon de eindjes net aan elkaar knopen. En laten we eerlijk zijn: in de paardensector ligt de focus vaak op passie en emotie, in plaats van op de economische realiteit. Dat is prachtig en begrijpelijk, maar als we een toekomstbestendige sector willen, moeten we anders gaan denken. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze paarden. De ‘normale’ manier van werken gaat uiteindelijk ten koste van onszelf en uiteindeljk ook van onze paarden.
De stijging van de BTW betekent simpelweg dat alles duurder wordt. Denk aan de kosten voor het fokken van een veulen, de opfokperiode, het opleiden en trainen van een jong paard. Al deze fases vereisen kennis, ervaring, tijd en geld. Maar de verkoopprijs van een paard weerspiegelt vaak niet deze daadwerkelijke kosten die hierin zijn gestoken. Het gevolg? Fokkers, trainers en paardenprofessionals moeten steeds meer uren maken om financieel rond te komen, terwijl de marges blijven slinken.
Bovendien brengt deze situatie risico’s met zich mee. De kwaliteit van de opleiding van paarden kan onder druk komen te staan als professionals zich genoodzaakt voelen om op kosten te besparen. Paardenwelzijn mag nooit een sluitpost worden op de begroting, en toch dreigt dat in de praktijk wel te gebeuren. Dit moeten we voor zijn, door anders naar de financiële kant en de wijze van werken in deze sector te kijken.
Het moet anders: échte waardering
Voor mij heeft de combinatie van onze verhuizing, mijn hernieuwde ziek zijn, de COVID-pandemie en de hersenvliesontsteking van onze jongste zoon voor een enorme wake-up call gezorgd. Samen met een groep jonge professionals in de paardensector zijn we gaan werken aan nieuwe modellen, uitgaande van het principe: work smarter, not harder.
Dit betekent wel, dat we met elkaar een revolutie teweeg moeten gaan brengen:
- Eerlijke prijzen vragen en betalen: Een paard dat met zorg is gefokt, correct is opgefokt en goed is opgeleid, heeft een waarde die verder gaat dan alleen een ‘marktprijs’. Dit moet beter worden erkend door zowel verkopers als kopers. Als verkopers hebben we hier een duidelijke ‘morele’ opdracht denk ik.
- Bewustwording creeeren bij kopers: Een gezond, goed opgeleid paard is geen impulsaankoop, maar een investering in de toekomst. We moeten kopers helpen inzien wat er allemaal komt kijken bij een goed paard, zodat ze ook bereid zijn om de eerlijke prijs te betalen.
- Een zakelijke blik op paardenhouderij: Liefde voor paarden mag nooit ten koste gaan van een gezonde bedrijfsvoering. Alleen als ons bedrijf financieel gezond is, kunnen we blijven doen wat we het allerliefste doen: goed voor onze paarden zorgen.
Anders denken over de paardensector: van emotie naar strategie
De paardenwereld draait om passie, dat is prachtig. Maar die passie maakt het ook lastig om zakelijke keuzes te maken. De oplossing ligt niet in harder werken, maar in zakelijker en slimmer ondernemen:
- Kijk kritisch naar kosten en baten: Wat is echt noodzakelijk? Waar kun je efficiënter werken? Zijn er processen die je kunt automatiseren of uitbesteden?
- Denk in verdienmodellen: Kun je extra inkomsten genereren, bijvoorbeeld door kennis te delen via trainingen, workshops of online cursussen? Zijn er nieuwe markten of doelgroepen die je kunt aanspreken?
- Werk samen: Door krachten te bundelen kunnen we sterker staan in een veranderende markt. Denk aan gezamenlijke inkoop, het delen van kennis of samenwerkingen met andere ondernemers in de sector.
Dit vraagt om een mentaliteitsverandering. In plaats van direct de schouders eronder en extra uren maken, moeten we eerst een stap terug doen en kritisch kijken: waar kunnen we slimmer en effectiever werken? Want uiteindelijk leidt dat niet alleen tot een gezondere sector, maar ook tot meer rust en kwaliteit in ons werk – en dat komt zowel de mens als het paard ten goede.
Paardenwelzijn blijft altijd op nummer één
Wat er ook gebeurt, één ding mag nooit veranderen: het welzijn van onze paarden. Alles wat we doen, moet in hun belang zijn. Want zonder gezonde, blije paarden heeft de sector geen toekomst.
Dat betekent dat we keuzes moeten maken die zowel economisch verantwoord als diervriendelijk zijn. We moeten bereid zijn om afscheid te nemen van oude gewoontes die misschien niet meer werken en openstaan voor nieuwe strategieën die bijdragen aan een duurzame toekomst. Dit is geen bedreiging, maar juist een kans: een kans om de sector sterker, professioneler en toekomstbestendig te maken.
Het is tijd om de waarde van ons werk en onze paarden écht te erkennen. Laten we samen zorgen voor eerlijke prijzen, een gezonde sector en vooral: het beste voor onze paarden. Want zij zijn de kern van onze passie én ons bedrijf.
NOTE: bij Remonte zal in aan het einde van het eerste kwartaal de grote ommezwaai zichtbaar worden. De Huddle met een heleboel kennis over het werken met paarden en over de werking VAN paarden zal online gaan - meer info volgt binnenkort!